lördag 31 mars 2012

En klänning blir till

Jag har sytt en klänning till dottern. Hon tyckte jag skulle dokumentera det med bilder och några blev det.

Nu är det så länge sen jag sydde nåt annat än väskor och laptopfodral så det här var en utmaning.

Vi testar ett mönster på en känning i Jaquline Kennedy-stil, smal och figursydd. Tyget blev över när vi sydde en kjol för några år sen, men det är snyggt och kan bli jättefin. Nackdelen är att det är ren polyester och måste fodras.
Tillklippning

Markering av alla insnitt

Tråckling

och provning

Färdigt resultat!

Axlarna är inte riktigt lika breda men när jag väl hade fått ihop det ville jag inte börja om.
Nu har vi köpt ett nytt mönster, Ottobre Design vår/sommar 2/2012, som jag tror blir bättre. Lina ska prova den igen så håll en tumme för att den passar! ;)

Inga kommentarer: